TIPS BERKESAN UNTUK PENGAMAL ATKINS



Make it happened!
Tahniah anda semua kerana memilih diet atkins!! Baikla, post kali ni lin nak share berdasarkan pengalaman lin sendiri bagaimana nak mula kan diet atkins... and apa yang perlu kita tau and faham berkaitan atkins, ni khas untuk ATKINS BEGINNER. This is also a self reminder for me as well. Ok nak start atkins ni senang je..

TIPS 1: TARGET! TARGET! TARGET!!


Yes kena ada target, apa yang hendak dicapai. Pastu kena ada timeframe. Tulis besar2 dekat kad board pastu pi tampal kat dinding.. supaya lekat dlm kepala apa yang di targetkan.


Contoh: 

Saya ingin mencapai ________ dalam masa ______ hari/minggu/tahun.

So how about you, what's your target? Kebanyakan akan cakap cmnih, "Saya nk turun 4kg untuk dpt berat badan ideal" or "Saya nk kecikkan lengan saya yang mcm tong dram ni".. hahaha! Ok2, tu semua adalah SALAH, SALAH sama sekali...

Dik non kena tukar ayat tu sikit! So ayat yang betul dia adalah..

Saya ingin mencapai KETOSIS dalam masa 2 minggu.


Erk..apa plak tu KETOSIS ni sis? kenapa 2 minggu? dan akan bermacam2 lagi soalan yang akan ditanya, for ketosis ni, nak tau tgk post kat sini


TIPS 2: FAHAMI HOW ATKINS WORKS


Ok since kita dah commit nk diet, kita kena tau la dulu apa fungsi diet atkins ni.. apa kesan atkins pada badan kita. Jangan ikut suka hati je, nanti penat je kau diet dik! Kaji betul2 sama ada diet ni sesuai atau tidak dengan badan kita.


So, Apa fungsi diet atkins ni?? Ok atkins ni sebenarnya nak ajar badan kita untuk tukar cara bekerja. Sebelum ni, badan kita BAKAR KARBOHIDRAT dlm badan untuk ditukarkan menjadi tenaga, tetapi dengan diet atkins kita nak suh badan kita BAKAR LEMAK instead of karbohidrat. Jadinya bile kita dah limit carbs intake dlm badan, badan akan automatic cari sumber lain untuk menghasilkan tenaga dan sumber itu adalah LEMAK bdn korang tu ler....Korang nk lebih fhm tgk video kartun ni k.




Jadi cmner nk suh dia bakar lemak korang yang berkrim, degil dan tepu tuh! Keep on reading ye...nanti sy share.. don't worry.


TIPS 3 : KETAHUI APA YANG BOLEH MAKAN DAN X BOLEH MAKAN


Ok hat ni yang paling penting sekali untuk diet atkins. Rasanya dah ramai dah blogger2 atkins bagitau apa yang boleh makan and x boleh makan. Tapi ramai yang akan tanya balik untuk kepastian.. 


Baikla...nak senang cite, hampa ikut je pelan pemakanan yang lin suggest ni sbb ni la pelan yang kami duk ikut sampai bleh turun dlm 1-3kg dalam masa 2 minggu tau. Tapi again ikut bdn masing2! So insya allah dengan plan pemakanan ni korang confirm akan turun dan mencapai ketosis dalam masa 2 minggu. Kalau x turun tu, maksudnya ada la tu korang cheat mn2! :) So far all my good frens yang follow, alhamdulillah turun dengan jayanya.. jadi follow tau, jangan x follow!


TIPS 4 :  MINUM AIR SECUKUPNYA

Tips seterusnya adalah minum air byk. Make sure korang minum dalam 2 - 4 liter sehari. please stay hidrated ye kengkawan! Dengan diet atkins ni korang akan kerapla gi tandas. Yelah dah minum berliter2 air kan! So cmner nk minum air berliter2 ni.. lin ada share dlm previous post lin iaitu kat sini.


TIPS 5: CARI SURROUNDING YANG POSITIVE BERDIET


Ni pun penting jugak. Lin tegaskan kat sini, penting berkawan dengan kengkawan yang supportive. Cek pun ada masalah masa diet specially time keluar makan lunch. Kengkawan selalu perli bila cek mkn ayam kepci 2 ketul. Diorg kata "Apa hang ni, nak diet tp mkn kepci.. mmg x turun la berat hang!"..Sedih sangat bile diperli sebegitu.. Huhuhu! Tp kadang2 belasah je diorg ni.. sbb dah x tahan kena perli..  "Lantak pi la, aku nk mkn apa.. aku nk kurus.. hang sat gi gemok sorang2.. padan muka hang!"... hahahha!


So hati korang kena kental sikit.. jadi hati batu.. jangan peduli sgt apa org ckp yang penting you know what u are doing! Tp since ada mee kurus tu, pagi2 buat mihun/keow tiau goreng versi atkins.... jadi org kurang dah nk bercakap sbb diorg igt mee tu membantu kita kurus! Yelah nama pun mee kurus.. confirm2 la utk kurus.. ye x? 


THAT'S IT!


Ok i think that's all dari sy utk korang2.. All the best to all of you... semoga tabah dalam menempuhi dunia dan cabaran berdiet ni. Nak resipi atau kata2 semangat atau apa2 sahaja... boleh la nk tanya/berkongsi di sini or thru my instagram @simpl9_me, just dm je lah k! Untuk next post, lin share MEAL PLAN yang confirm turun tuh k!









1 comment:

  1. salam...
    thank youuuuu utk dis entry..
    saya baru nak start buat esok insyaAllah (10/11/2016)
    mmg setiap kali nk buat, ada je bedah2 kanan kiri cakap mcm2,xtahan...down sgt rasa, macam saya sebab kene inject hormon(lucrin) ada cyst, so mengembang dgn jayanya..saya baru je ikut instgram Cik..terima kasih atas kata2 dan dorongan..cuma nak tanya, mana nk beli konjac yg utk mee n almond flour mane nak dapt ye? maaf panjang pulak ulasan saya..

    ReplyDelete